NEKVALITNÉ VLASY? CHÝBA IM ZINOK


Problém je hlavne v tom, že takmer každý z nás dnes trpí nedostatkom zinku, pretože ho má v potrave nedostatok. Tento stopový prvok je vzácny a kvôli znečisťovaniu životného prostredia sa ho do našej stravy dostáva menej ako v minulosti. Práve preto je jeho nedostatok taký rozšírený. Problém je hlavne v tom, že ak máte nedostatok zinku, nevie si váš organizmus poradiť ani s prijímaním medi, lebo oba prvky musia byť v tele vo vzájomnej rovnováhe.
V ľudskom organizme sa zinok zúčastňuje na veľkom množstve procesov látkovej výmeny a pôsobí antialergicky, čím stabilizuje bunky imunitného systému a zabezpečuje, aby organizmus reagoval na prítomnosť alergénov nie nepravidelným a nadmerným, ale pravidelným a postupným vylučovaním histamínu. Znižuje tak prirodzenou cestou precitlivenosť organizmu na alergické substancie, napríklad na peľ.

V jedle i tabletkách

Pokiaľ nie je možné zabezpečiť dostatočný prísun zinku v jedle, prípadne by ho mal organizmus kvôli akútnym prejavom alergie dostávať vo zvýšenom množstve, možno si obstarať prípravky s obsahom zinku. Ľudský organizmus dokáže prijať tento stopový prvok najlepšie vo forme organických spojení napríklad zinok s histidínom alebo zinok s cysteínom.
Ak chcete mať pevnejšie, zdravšie a lesklejšie vlasy, mali by rozhodne siahnuť po zinku, pozitívne sa to prejaví aj na vašej pleti a nechtoch. Prirodzene, nie po týždni, a ani po dvoch, trocha trpezlivosti je v tomto prípade na mieste. Začnite pestrejšou stravou plnou nielen zeleniny, ale aj dostatku rybieho a hydinového mäsa.


Čo spôsobuje vypadávanie vlasov?

O nadmernom vypadávaní vlasov hovoríme až vtedy, ak denná strata prekročí 50 – 100 vlasov. Je normálne, ak nám po česaní či pri prehrabnutí vlasov rukou niekoľko zostane na hrebeni alebo medzi prstami. Existujú aj sezónne výkyvy. Na jeseň, spolu s listami zo stromov, vypadávajú vo väčšom počte aj vlasy. Známe obdobie na zvýšené padanie vlasov je v období od augusta do septembra a na jar. Určitá kulminácia intenzity rastu potom nastáva v druhej dekáde života. S pribúdajúcim vekom sa fázy rastu skracujú, vlasy sa stávajú jemnejšími a ich hustota sa znižuje. Ak vám však ostávajú vlasy vo veľkom množstve aj na vankúši, treba sa zamýšľať nad tým, že vyhľadáte odbornú pomoc.
Počet vlasov na hlave je ovplyvnený aj ich farbou. Ľudia s blond vlasmi majú v priemere 140 000 vlasov, bruneti okolo 105 000 a najhoršie sú na tom červenovlasí – len asi 90 000. Vlas sa zvyčajne obnovuje každých 3 až 6 rokov a je schopný dorásť do dĺžky 36 až 72 centimetrov. V priebehu života dochádza vo vlasových folikuloch k plynulej výmene vlasov striedaním pokojných fáz s obdobiami aktívneho rastu. Kým jeden vlas je pripravený na vypadnutie, v inom folikule vyrastá nový.
Vypadávanie vlasov môže mať na svedomí viacero príčin. Od rôznych akútnych a chronických ochorení cez užívanie veľkého množstva liekov po operačný zákrok alebo ako reakcia na celkovú narkózu. Pod vypadávanie vlasov sa môže podpísať aj nevhodná antikoncepcia či príjem toxických látok (tálium). Nevhodná výživa, nedostatok zinku, železa či niektorých vitamínov sa totiž silne podieľajú na vypadávaní vlasov. Samozrejme, vypadávanie spôsobujú aj stresové situácie či emocionálna záťaž. Hormonálne vplyvy spôsobujú zrednutie vlasov po pôrode, v puberte, menopauze a starobe. V tomto období prichádza k zmene štruktúry vlasu. Ak je vypadávanie vlasov spôsobené hormonálnymi zmenami, napríklad po pôrode alebo keď je žena v prechode, je liečba vcelku jednoduchá. Stačí správne upraviť stravovanie a doplniť organizmu potrebné minerály. V prípadoch po ťažkom ochorení, strese, úprava rastu býva aj spontánna, ale vždy je dobré pristúpiť k liečbe, o ktorej je známe, že podporuje regeneráciu a rast vlasov. Najčastejšou príčinou vypadávania vlasov je androgénna alopécia – prebytok mužských hormónov. Na jej vzniku sa podieľa dedičná dispozícia a mužské pohlavné hormóny – androgény. Základom je zmenšovanie vlasového korienka, hromadenie tuhého väziva v jeho okolí so spomaleným cievnym zásobovaním, postupné stenčovanie vlasu až po jeho predčasné vypadnutie.

Kedy navštíviť lekára?

Ak vypadávanie vlasov v nás vyvoláva pocit, že nie je všetko v poriadku, alebo sa vytvárajú preriedené miesta či lysinky na hlave, je najvyšší čas vyhľadať kožného lekára. Najskôr lekárovi popíšete príznaky a on potom úplne jednoducho, "potiahnutím" zistí, koľko vlasov mu ostane v rukách. Následne sa robia vlasové testy, pri ktorých sa mikroskopicky skúma korienok vlasu. Ten má svoj špecifický tvar v prvej fáze rastu, ktorá trvá niekoľko mesiacov, druhej fáze takzvanej pokojnej či tretej, keď vlas prirodzene vypadáva. Problém nastáva, keď v čase rastu vlas vypadáva. Z vyšetrenia sa dajú zistiť rôzne diagnózy. Zväčša treba urobiť aj kompletný krvný obraz. Často sa napríklad zistí ochorenie štítnej žľazy alebo očné problémy – astigmatizmus, ktoré vo veľkej miere spôsobujú vypadávanie. Ak sa potvrdí nadmerné množstvo mužského hormónu, nastáva zdĺhavá liečba. V ťažších prípadoch možno u žien podávať lieky a priamym antiandrogénnym (potláčanie mužských pohlavných hormónov) pôsobením, u mužov látku ovplyvňujúcu činnosť enzýmu, ktorý sa zúčastňuje na tvorbe korienkov. Vždy treba počítať s tým, že výsledky serióznej terapie sa nedostavia skôr než o 3 - 4 mesiace. Preto sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou.

Prevencia pred vypadávaním

Zdravé a lesklé vlasy sú dôkazom, že naša strava je bohatá na zinok, podporujúci rast vlasov a železo, ktoré zabraňuje ich vypadávaniu. Rovnako prospešná je aj konzumácia sójových výrobkov, ktorá prispieva k hormonálnej rovnováhe. Najčastejším dôsledkom konzumácie nevyváženej stravy sú jemné a lámavé vlasy. Predísť nežiaducemu efektu možno najmä úpravou nášho jedálnička. Ak si myslíme, že na zregenerovanie vlasov stačí kvalitný šampón či kondicionér, sme na omyle. Čiastočne, povrchovo, síce vlas zregenerujú, ale na skvalitnenie korienka veľký vplyv nemajú. Zdravá životospráva a životný štýl sú jediné, čo môže pomôcť k prevencii pred vypadávaním vlasov.